29. Å leve med deg… uten deg…

Om en time eller to er det 2 år siden du dro fra meg. To hele år uten deg…. det har vært to tunge og lange år å savne, vente og lengte. Jeg vet at jeg aldri vil slutte å savne deg, lengte etter deg….. jeg vet at jeg aldri vil slutte å vente på deg, for en dag, en dag vet jeg at jeg skal få treffe deg igjen… i mellomtiden får jeg jobbe med å legge ventingen litt vekk. Jeg skal være med deg dette døgnet…. ikke fordi jeg ønsker å gå igjennom dagen en gang til, men fordi jeg vet at hjerte og hodet tar meg gjennom dette døgnet, enten jeg vil eller ikke. Når dagen våkner om noen timer, skal jeg til deg. Da skal vi prate og jeg skal love deg at jeg skal gå videre… ikke uten deg, men med deg…. som før, men bare på en annen måte. Jeg skal finne din måte….
Jeg har gitt deg livet…. jeg har en fantastisk egenskap som ingen andre har…. jeg har vært med på å skape deg. Du har vært med meg i 22 år, endret meg og formet meg. Jeg var en annen før deg og jeg blir en annen uten deg. MEN jeg har et valg… jeg kan selv være med på å bestemme og forme meg etter deg.

Etter at du dro så har jeg fått et behov for å fortelle, ta kontakt med mennesker som rører meg, gleder meg. Livet er for kort til å ikke fortelle noen at de har skrevet noe, sagt noe eller sunget noe som gjør dagen bedre for meg…. og sikkert mange andre. Jeg har tenkt slik før, men aldri vært “gal” nok til å si det…. nå gjør jeg det, og det er takket være deg. I morgen skal jeg “skjerpe” meg…. jeg skal finne deg, leve for deg og nyte dagene for deg. Jeg skal ikke love å bli et nytt og bedre menneske 🙂 men jeg skal love deg å ta vare på dagene og livet for deg OG meg. Du fortjener så mye mer enn tristhet. Du fortjener å huskes med glede, tenkes på med glede og få være med på glede. Og om det er slik at du er med oss på ditt vis, så skal jeg gjøre mitt for at du fortsatt kan være en del av oss…. i glede. Jeg tror du hadde likt det, jeg vet du hadde ønsket det.

Jeg kan ikke love deg at dagene ikke vil bli tunge, men jeg skal jobbe mer bevisst på hva du hadde ønsket av oss også på de tunge dagene. Livet ble ikke slik jeg trodde, men det blir det vel sjeldent. Men livet ble slik, og ingenting jeg gjør eller sier kan endre på det. Selv om jeg skulle gitt hva som helst for å få deg tilbake…. men så lenge det ikke går, så skal jeg velge det nest beste…. Leve med deg, på en litt annen måte…

                                                                   Nattens reise…..

Jeg sitter i bilen, på vei til deg. Det er kveld og mørket har såvidt begynt å farge himmelen en sensommer dag…

Jeg kommer inn til deg og går opp den bratte loftstrappen, da jeg er midt i trappen ser jeg at du sitter i stolen din foran Pcn, du sitter litt rart…. jeg stopper opp, ser på deg og blir helt rar i hodet, det er mørkt og jeg ser kun konturene av deg…. det suser i ørene og tiden står nesten stille, hodet mitt har ingen tanker og jeg hører stemmen min si “han er død”.

Mannen min står bak meg og skjønner ikke hva jeg sier, jeg kjenner at jeg sklir gjennom en tykk tåke og er tilbake i trappen… “han er død, han er død, han er død!” gjentar jeg og krabber videre opp trappen… klarer ikke å reise meg og krabber videre inn på rommet ditt. Jeg står på kne foran deg, strekker ut hånden og kjenner at du er kald… “kjære fine gutten min hva har du gjort, hva har du gjort” hører jeg meg selv si.. jeg stryker deg over håret, over kinnet, prøver å få deg til å holde meg i hånden… så hører jeg et skrik, et høyt skrik jeg aldri har hørt før… det er så høyt, så vondt, så dypt, som en alarm om at verden går under, at alt er tapt, jeg kjenner skriket så godt i kroppen, som om skriket er meg…. og skriket er meg, skriket som river meg i biter og som kommer fra et sted langt inne i kroppen, sjelen som vrenger seg i smerte… Så blir alt bare veldig stille.

I et lite sekund blir jeg helt rolig og “fornuftig”, jeg snur meg til Ole og ber ham ringe politiet og så er jeg tilbake til deg… jeg holder rundt deg, du er så stiv og kald… ingen respons, ingenting… du er bare ingenting… “mikkel, mikkel… du må våkne… kjære fine Mikkel min…. svar meg da gutten min… du kan ikke bare reise fra meg sånn!” Jeg gråter og gråter og holder rundt den fine gutten min. Jeg ser på deg… overkroppen din og hodet ditt henger litt til siden, du er litt hoven og du ligner så på min lillebror. Det er oppkast i munnviken din og på gulvet, huden er litt rødlig og blå på enkelte steder. Jeg tenker ikke, jeg bare er… er hos deg og føler meg helt fortapt.

Politi, sykebil, psykolog og lege kommer…. jeg sitter på kne og holder rundt deg. Alle gjør hva de må gjøre og politiet ber meg forlate rommet… jeg reiser meg og sier at det kan jeg ikke… så kommer kvalmen, jeg kjenner helt ned i tærne at en bølge slår opp i kroppen, kommer meg ned trappen og inn på badet… det føles som om alt av innvolder kommer opp… jeg vasker meg med kaldt vann, ser meg i speilet og forstår ikke hva jeg ser… jeg ser et ansikt som er kjent, men jeg kjenner ikke igjen øynene eller trekkene. Ansiktet i speilet vrenger seg i en stygg grimase og jeg skriker… jeg gråter ikke, jeg hylgråter, kjenner at pusten ikke kommer ned i lungene og at det prikker for øynene. Jeg løfter armen og slår hardt på fjeset jeg ser i speilet… gisper etter luften og sier til meg selv “skjerp deg, Nina! skjerp deg!”

Jeg samler meg og går opp til deg igjen, politiet gir meg rom så jeg kommer og får holdt rundt deg igjen… politimannen sier at det kanskje er best at jeg venter nede… “nei” svarer jeg og blir hos deg… jeg sitter hos deg hvert sekund, hvert minutt hver time… jeg stryker og klemmer og holder…. jeg snakker til deg stille… ber så pent jeg kan om at du må komme tilbake, trygler deg om å svare meg, men du svarer ikke, du har reist, reist fra meg og etterlatt meg her alene…

Når de skal frakte deg ut, så må jeg gå ned, det er ikke plass for meg på det lille rommet. Jeg står i bånn av trappen og venter…

Så kommer du, i en mørk sort sekk, det er to politimenn og en begravelses agent som bærer deg ned. Da vi kommer ut spør jeg om jeg kan få se deg en gang til… vil se at du har det bra, se at du ser ut som du sover, se at du ikke har det vondt… De legger deg ned på bakken og åpnere glidelåsen på posen, lyset fra utelampen er dårlig og jeg kan nesten ikke skimte deg, men jeg ser deg… jeg bøyer meg ned og klemmer deg, kysser deg på pannen og stryker deg over kinnet… “gutten min, gutten min” er alt jeg klarer å si…

De lukker posen og bære deg ned i bilen… jeg synker sammen og er bare knust, knust og desperat etter å være hos deg… Jeg hører at politiet sier at du blir sendt til obduksjon, at det kan ta tid, da du sendes til rettsmedisinsk og ikke sykehus… det eneste jeg tenker er at du skal ligge der alene… “skal gutten min ligge der helt alene??” det er mer enn jeg kan bære… lille lille ungen min skal være helt alene, helt ensom, helt forlatt, som om ingen bryr seg… sånn kan det jo ikke være, jeg må jo være hos deg.

Vi setter oss i bilen og kjører hjem… det er ingen lyder i bilen, bare tårer og stille gråt… Søstern din har ringt og spurt om alt er bra… hva skal man si da? Holde maska å si at alt er fint? selvsagt gikk ikke det… lillesøster fikk beskjed på telefonen at du er død… hun venter på oss… lillebror har sendt en melding på telefonen “mamma, ikke kom inn på rommet mitt jeg orker ikke og vil være alene”…. Jeg svarer at jeg nesten må få komme inn, men at han skal få være alene… med meg..
Jeg prøver å samle meg, samle styrke til å komme hjem uten deg..

Jeg går ut av bilen og huset vårt ser helt annerledes ut, trappen er trappen du pleier å gå i, terrassen er terrasen du pleier å være på, vinduet jeg går forbi hvor du pleier å sitte smilende og vinke til meg er tomt, det sitter ingen der og smiler eller vinker….

Det første jeg ser når vi kommer inn, er familiebilde av oss alle sammen, med teksten “uten deg er jeg intet” og jeg kjenner at all styrken jeg samlet forsvinner fra kroppen, jeg gjemmer meg på badet, gråter stille, vasker meg og samler meg igjen… jeg må være sterk, jeg må være sterk… hvisker jeg til meg selv og jeg kjenner at om jeg ikke samler meg nå, så vipper det over for meg… jeg står å balanserer på en tynn tynn tråd… vurderer om jeg skal dette den ene eller den andre veien… samler meg igjen og går ut i stuen…. der står den fineste jenta mi… jeg holder rundt henne og hun gråter så sårt så sårt… det river meg i flere biter og jeg blir så forbanna, så eitrenes forbanna… hvem i helvete er det som kan ta fra oss Mikkel sånn??!?!?, hvorfor vil noen oss så vondt?!?!? hva har vi gjort for å fortjene dette!?!?!? ta meg for helvete, ta meg!!! ikke ungen min… Hun er sterk, den lille store jenta mi… så vakker og sterk… “går det bra, mamma” ? fine fine jenta mi… dette skal du ikke oppleve, en slik sorg, et slikt tap…

Jeg går inn til minstemann… jeg ser han har grått… han ser på meg, haken skjelver og han er blank i øynene… jeg bøyer meg frem og holder rundt ham, han gråter stille og jeg kjenner fysisk hvor vondt han har det… tapre lille gutten min…. “vi skulle gjøre så mye sammen” sier han stille… 

Timene går, vi får tatt noen telefoner, men mange får bare en ussel tekstmelding. Det er for tungt og vanskelig å si ordene “Mikkel er død”.

Jeg tusler inn på badet i natten, huset er stille, jeg går inn i dusjen, synker sammen på gulvet og knekker fullstendig sammen.

 

Det er 12. august 2014 og jeg har mistet mitt elskede barn… og jeg føler meg så usigelig alene….

“Elsker deg i dag også, mikkelmin”………… “jada masa”

20 kommentarer
    1. Så uendelig sterk skildring fra din opplevelse…. Snørr og tårer renner og jeg føler så sterkt med deg…. Hadde du vært nærmere skulle jeg ha klemt deg godt og varmt💙💙💙

    2. Jeg skulle så gjerne ønske jeg kunne bringe ham tilbake til dere, men det kan jeg ikke. Istedenfor sitterjeg å gråter for dere og sender dere all mingodhet og ømhet til dere i håp om at det hjelper litt….ta godt vare på hverandre idag,dere er i mine tanker. Klem janne

    3. Dette er bare trist… jeg leser og gråter og tenker…hvordan kan noen klare å leve videre etter å ha mistet det mest dyrebare…ens eget barn… jeg tenker at det kunne vært meg… det kunne vært mitt barn … de var like gamle…de gikk i samme klasse…
      Du beskriver så godt smerten, lidelsen, angsten, urettferdigheten, håpløsheten, meningsløsheten, ulykkeligheten og alle de andre følelsene du opplever… Jeg vet jeg skal ringe jenta mi idag og fortelle henne hvor glad jeg er i henne…
      Takk for at du deler tankene dine ….og takk for at du gjør oss som heldigvis ikke har opplevd dette mer bevisst på hvor heldige vi er som faktisk har barna våre i våre liv… det er faktisk ingen selvfølge…
      Jeg kjenner deg nesten ikke…men du skulle fått en god klem … akkurat idag trenger du alle de klemmene du kan få… og den klemmen du aller helst ville fått håper jeg du får en vakker dag… 💙

    4. ååååå Merete: tusen takk for fine ord <3 Jeg vet ikke hvordan man skal gå videre... man bare gjør det. Skal ikke gjemme bort at jeg i starten tenkte mye på at jeg måtte bli med Mikkel, for han var alene, de andre hadde hverandre. Men det var (gudskjelov!) ikke en tanke som jeg tror jeg tenkte alvorlig.... men tanken var der. Det sterkeste for meg har vel vært at jeg fortsatt sliter med å forstå at han virkelig er borte og at jeg vet så inderlig godt at Mikkel aldri hadde ønsket det. På sitt finurlige vis har han også vist meg det... for selv om han ikke er her, så er han fortsatt mitt barn 🙂 Klem dattern din, og så får jeg kanskje klemmen min via en drøm, i mellomtiden tar jeg imot alle klemmer jeg får <3 Ønsker deg en fin dag, Merete <3

    5. Kjære dere 💞.
      Føler så inderlig med dere i sorgen.
      Jeg mistet mitt barn da hun var 5måneder.
      Det er 46 år siden men smerter enda.
      Jeg skulle så gjerne hadt alle mine barn hos meg,men livet er urettferdig iblant .
      Sender dere masse gode tanler

    6. Kjære Maj Torill: Tusen takk <3 det er god med klemmer og gode tanker, særlig på dager da det blir litt overveldende <3 Så trist at du også har mistet et barn.... det er bare så grunnleggende feil å følge sitt barn til graven. Tiden vil vel aldri kunne lege våre sår, stoppe vårt savn eller fjerne ønsket om å få barnet vårt tilbake.... dessverre.... gode tanker sendes tilbake <3 klem

    7. Åh, gurimalla, dette var sterkt! 🙁 Jeg kjenner ikke deg og jeg kjente ikke Mikkel, men som trebarnsmor kunne jeg leve meg inn i de følelsene du må ha hatt (og har) etter at Mikkel døde! Du beskriver det så levende og ekte! Jeg griner og jeg snufser her jeg sitter og tenker på hvor forferdelig det må være å miste en av sine gullunger! <3 På den tiden du mistet Mikkel, lå sønnen min, som da var 22 år, på intensivavdelingen med lunge-emboli for tredje gang, og jeg er så takknemlig for at vi fikk beholde ham. Føler veldig, veldig med deg og din familie, og føler meg sikker på at også Mikkel er med dere fremdeles, på sin måte. Sender deg en varm, medfølende klem! <3

    8. Kom nok over denne ved en tilfeldighet så jeg kjenner deg jo ikke. Likevel følte jeg så for å skrive noen ord til deg. Leste innlegget så tårene rant i strie strømmer . Jeg kjente sorgen , fortvilelsen og maktesløsheten din i hver fiber i kroppen min. ❤️ Klemmer sendes din vei ❤️

    9. Hei Magni: <3 tusen takk for din fine kommentar og gode ord <3 Så vondt å høre om din sønn.... det er så tungt når det er noe som skjer med barna våre. Veldig glad på deres vegne, at det har gått godt <3
      Mammaer er vi på godt og vondt.... Mikkel velger jeg å tro alltid er hos meg 🙂 varm varm klem til deg <3

    10. Hei Åse:, tusen takk…. jeg er veldig glad du skrev <3 selv om du ikke kjenner meg, så gir kommentarer, tanker og klemmer meg veldig mye. Det blir en form for terapi.... Jeg får det vonde ut og får satt ord på klompen som eller bare vokser..... med god hjelp fra deres kommentarer <3 Dere som leser ser ting med deres øyne og det er verdifullt for meg <3 varm klem tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg