Facebook – en egen verden i verden?

Jeg er egentlig ganske sent ute… med veldig mye… også Facebook. Skulle selvsagt aldri på FB, men kapitulerte i fjor. (var likedan med hotel cæsar… det skulle jeg aldri se… hmmm)  Så er jeg kanskje litt naiv og blond også… eller rett og slett treg i oppfattelsen…. for FB var kanskje ikke helt som jeg trodde…
Dag 1. startet med litt sånn kløning…. dette skjønner jeg ingenting av. Og herregud tenk om ingen vil ha meg som “venn”, skal jeg bli venneløs lissom! Men så fikk jeg jo noen venner og fler og fler… I starten var man litt happy for hver forespørsel og la til. mitt eneste kriterie var at personen var felles venn med en av mine venner… må jo si at det har blitt mye rart ;O) var kanskje ikke den smarteste måten men….

Vel så kastet man seg ut i FB verdenen og delta og diskuterte. Mange gode diskusjoner og mange dårlige. Innimellom (ganske ofte) så lurer jeg på hva slags mennesker det er som er på FB. De fleste jeg kjenner var mye på FB i starten og så har det dabbet litt av, de bruker FB som litt kontaktnett med venner, fjerne venner og bekjentskaper. Noen bruker FB som verktøy for engasjemang og for å spre meninger…. og noen ser ut til å faktisk leve hele sitt liv i og på FB.

Man sier ting til og om andre mennesker i et offentlig rom som man aldri ville turt å si i et annet forum… Hvor sundt er egentlig FB?

På enkelte dager så føles det som om mennesker med store problemmer, som ikke til vanlig tar spesielt del i samfunnet, har laget sitt eget lille samfunn i FB. De bruker FB som sitt talerør i verden og kommer med de utroligste utsagn om personer (offentlige personer og privatpersoner) direkte uthenging. Man har ingen sperrer for hva man sier eller mener eller gjør… synes dette er litt skummelt jeg…

Har et eksempel som jeg må trekke frem… Var med i en gruppe (som jeg selvsagt ikke hadde sjekket ut først… my mistake!) hvor en mor hang ut barnevernet og påstod at hele staten, eller Norge da, var korrupt. De hadde tatt hennes datter og hun mener nå at dommere, advokater, barnevern, politikkere mm driver med salg av barn, pedofiliringer mm. Militæret og div andre instanser som jeg ikke vet hva er, driver og stråler huset hennes slik at hunden blir full av kreft og vetrinæren hun går til, gjentatte ganger vel og merke, gir medisiner som gjør hunden enda sykere. Innspilling av filmsnutter hvor dattern blir hentet er lagt ut på youtub mm. Denne damen (selv om jeg ikke har medisinsk utdannelse) er rett og slett kjempe syk! Og det utrolige er at det flommer over av mennesker på siden som støtter og kommer med lignende historier som lissom skal bekrefte hennes oppfattning av verden….

I diskusjoner blir du møtt med verbale angrep (som man selvsagt tilslutt motangriper like usaklig… har gått i fella!) Man diskuterer for døve ører og man vet at en slik diskusjon ikke ville funnet sted i den virkelige verden, øye til øye… Man lar utsagt og ytringer på FB bli “statestikk” og forskning…. vel det er jo ikke helt slik da…  ;O)

Har vurdert noen ganger å kanskje sjekke gjennom vennelista mi og fjerne enkelte elementer… men er for nysgjerrig til det… er dessverre veldig nysgjerrig av natur… eller som min sjef så pent sa det; “du er bare vitebegjærlig du” he he he!

Nei, FB er en forunderlig verden… og ja den er en del av vår verden på godt og vondt…

ønsker alle en strålende dag… her og i FB verdenen….

4 kommentarer
    1. He, he. . . bra start Nina. 🙂
      Hvordan du har tid til alt fatter ikke jeg, men . . . gleder meg virkelig til fortsettelsen.
      Facebook er en verden i verden ja, eller et samfunn i samfunnet. . . der har vi en mulighet til å diskutere alt mellom himmel og jord enten en har akademisk bakgrunn eller er bare en vanlig liten brikke i det store spillet.
      Slik blir det en fin blanding (som regel) som skaper masse liv og røre enten det er med seriøse saker eller moro.
      Som deg, jeg var nok mer enn skeptisk, og har vel blitt en av de ivrigste til å bruke Facebook som arbeidsverktøy.
      He, he. . . redd å bli venne-løs du ja liksom. :))))))
      Varm klem til snille deg.

    2. ;O) ikke videre bekymret for å bli venneløs nei… de som føler seg truffet… får bare slette meg vet du :O) regner med at du blir!!

    3. På tide at du fikk deg en blogg, Nina. Du har mye GODT på hjertet, og så kjenner jeg meg så veldig godt igjen i det du skriver. Bra start, Nina. Jeg vil følge deg. Om du vil skal du gjerne få hjulpet meg til å lage meg en egen blogg. Merker at jeg begynner å få mye på hjertet selv om dagen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg