Politiet….

Jeg skrev et innlegg vedr politiet sin “aksjon” på plata her og fikk en kommentar som gjorde at jeg kom på en skikkelig god historie som jeg gjerne vil dele. Målet mitt er ikke å svartmale/henge ut politiet… er egentlig veldig glad i politiet jeg… så derfor kommer det nå en litt annen variant av min utblåsning.

Dette skjedde i februar 2010. Jeg og “kalle” skulle treffes for å snakke litt om hva vi skulle gjøre ifht hans ønske om å komme inn til behandling. Vi hadde vært på Peppes og spist og en tur innom 24/7 for litt råd ifht søknader og fremgangsmåte. Da vi kom til Oslo S avtalte vi at jeg skulle løpe i butikken mens han hentet tingene sine i en oppbevaringsboks. Så skulle jeg kjøre ham hjem… Da jeg kom til oppbevaringsboksene satt “kalle” på bakken med håndjern sammen med 4 fra sivilpolitiet og en narkohund.
Alle tingene hans ble gjennomgått og det som ikke var lovlig ble tatt… De ville ta ham med seg på glattcella (var ganske sent)
Politiet og jeg snakket sammen og jeg svarte på det de lurte på, de spurte “kalle” om han hadde noe utestående som han skulle inn for osv. Etter en stund ble de enige om at dersom de sjekket opp at han ikke var ettersøkt, så kunne jeg få lov til å ta ham med meg og kjøre ham hjem… for det va jo ingen hensikt å ta ham med inn på stasjonen… (men de måtte det dersom han ikke kom seg hjem)
Jeg legitimerte meg og ble “registrert” som ansvarlig for å få ham hjem. Vi hadde en lang samtale, som jeg ikke helt kan gjengi pga “kalle” , men det kom tydelig frem at dette var politimenn og kvinner som virkelig brydde seg. Og de ønsket å gjøre en god jobb. Både for borgerne og for de narkomane. (mener ikke at de narkomane ikke er borgere!)

De så på hjelpen til de narkomane som både trist og problematisk… og vanskelig å jobbe med ifht loven og personene.

Slike politifolk er jeg veldig glad vi har… og det er mange av dem. De gjorde ingen “ulovligheter” med å slippe “kalle”, men søkte en annen løsning som var bedre for alle parter…

Møter ofte politimenn på gata, og de aller aller fleste er veldig hyggelige og veldig forståelsesfulle… og de fleste pågripelser jeg har sett har ikke vært brutale….

ønsker alle en strålende fin dag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg